Roglic grijpt op zware slotklim tweede etappezege in Ronde van Catalonië

Primoz Roglic heeft de vijfde etappe van de Ronde van Catalonië gewonnen. Op de steile beklimming richting de top van Lo Port toonde de Sloveen zich stoïcijns toen de concurrentie hem met aanvallen bestookte, om vervolgens in de laatste honderden meters zelf ten strijde te trekken.

De wegen richting de voet van Lo Port waren relatief vlak, maar dat veranderde toen het peloton op een kleine negen kilometer van de streep de klim opdraaide. Richting de finishlijn steeg de weg gemiddeld met negen procent.

Halverwege de beklimming trok Remco Evenepoel ten aanval. Roglic sprong direct naar het wiel van zijn naaste belager. In de slotkilometer versnelde de Belg andermaal, maar Roglic kraakte niet. De klassementsleider toverde een portie strijdlust van Sloveense makelij uit zijn hoge hoed, ging erop en erover en behaalde zo zijn zesde zege van het seizoen. Die overwinning betekent voor Team Jumbo-Visma de zeventiende zege van het prille wielerjaar.

“Ik ben bijzonder blij”, erkent Roglic na binnenkomst. “Het is al van even geleden dat ik zo’n zware beklimming in wedstrijdverband heb betwist. Achteraf geeft het een heel voldaan gevoel dat ik hiertoe in staat blijk. De benen voelden bijzonder goed vandaag. Het was wat mij betreft opnieuw een prachtig gevecht. Ondanks dat ik heb afgezien, heb ik er van kunnen genieten. Dit is weer een stap in de goede richting na mijn schouderoperatie.”

"Deze zege geeft hoe dan ook vertrouwen"

Primoz Roglic

Roglic gaat met tien seconden voorsprong het slotweekend van de Catalaanse rittenkoers in. “Er is nog niets beslist. Het verschil was ook vandaag weer miniem, maar ditmaal gelukkig wel in mijn voordeel. Er komen nog twee zware dagen aan, dus we hebben geen enkel recht om onszelf al rijk te rekenen. Zeker de dag van zondag wordt nog bijzonder zwaar. Het is hetzelfde recept als altijd. Ik ga met volle motivatie en overtuiging de wedstrijd in, en dan zien we vervolgens wel wat de uitkomst gaat zijn. Deze zege geeft hoe dan ook vertrouwen richting alles wat nog komen gaat”, deduceert Roglic.