Roglic bij de besten op steile slotklim in achtste rit Vuelta

Primoz Roglic heeft zichzelf prima kunnen handhaven in de achtste etappe van de Vuelta a España. De Sloveen kwam op de steile slotbeklimming als zevende boven, in het wiel van zijn concurrenten. Hij schoof daarmee op naar de derde plaats in het klassement.

De rit telde vierduizend hoogtemeters. Vanuit de start was het direcht klimmen geblazen en ruim honderdvijftig kilometer later lag de streep getrokken op de kruin van de steile Colláu Fancuaya. Roglic reed enkele kilometers onder de top weg met onder andere Remco Evenepoel en Enric Mas. Het drietal kwam vervolgens samen over de streep.

"De benen waren beter dan een paar dagen geleden"

Primoz Roglic

Op de flanken van de klim met uitschieters tot wel twintig procent kende Roglic een goede dag. “Ik voelde me goed vandaag. De benen waren beter dan een paar dagen geleden op de Pico Jano. Het niveau in deze Vuelta ligt heel hoog. Er wordt hard gereden. Met mijn vorm zit het wel goed. Ik zat vandaag in een goede groep met de sterkste renners van deze ronde. Ik ben heel content met hoe het vandaag verlopen is. We zijn op de goede weg. Ik groei langzaam in deze ronde. Er kan nog een heleboel gebeuren in de komende twee weken”, vertelt Roglic na afloop van de achtste etappe.

“Dit is een scenario waar we op hoopten”, geeft ploegleider Addy Engels te kennen. “Na de mindere dag van donderdag voelde Primoz zich vandaag een stuk beter. Dat is een goed teken voor de rest van deze Vuelta. Het niveau lag ontzettend hoog. Ik denk dat iedereen wel op zijn limiet zat, dus wegrijden van de concurrentie zat er vandaag niet in. Deze stijgende lijn willen we de komende week doortrekken. Morgen is er weer een aankomst bergop. Dat is natuurlijk het terrein dat Primoz moet liggen, net als de tijdrit daags na de rustdag. De etappe van vandaag geeft vertrouwen voor wat nog komen gaat.”