Oppermachtige Foss prolongeert nationale tijdrittitel in Noorwegen

Tobias Foss heeft zijn Noorse tijdrittitel op overtuigende wijze geprolongeerd. De 25-jarige Foss was op het heuvelachtige parcours in en rondom Steinkjer een klasse apart en bezorgde Team Jumbo-Visma de 24e overwinning van het seizoen.

Foss, die als winnaar van vorig jaar als laatste van start ging, begon zijn race tegen de klok voortvarend. Bij het eerste meetpunt was hij al achttien seconden sneller dan de nummer twee en die voorsprong liep in het vervolg alsmaar op. Na precies negentien kilometer zette Foss de klok stil op 29 minuten en 3 seconden. Daarmee was hij de enige man die onder de dertig minuten dook.

"Ik ben heel blij dat ik m’n titel heb kunnen verdedigen. Deze trui is te mooi om af te staan", glundert Foss na afloop. "Het parcours was een stuk uitdagender dan vorig jaar. Toen zaten er veel minder hoogtemeters in. Het eerste deel was behoorlijk zwaar met allerlei steile klimmetjes, maar het tweede deel was iets vlakker en technischer. Al met al was het een goede tijdrit."

Foss stond naar eigen zeggen met veel vertrouwen aan de start. "Toen ik had besloten om aan deze wedstrijd mee te doen, was het uiteraard mijn doel om hem te winnen. Bovendien zag ik het als een mooie ervaring om als regerend kampioen een wedstrijd in te gaan. Het heeft me vertrouwen gegeven dat ik met die druk om kan gaan."