Oomen besluit Ronde van Zwitserland op achtste plaats

Sam Oomen heeft de Ronde van Zwitserland als nummer acht van het algemeen klassement afgesloten. De kopman van Team Jumbo-Visma finishte in de koninginnenrit, die via de beklimming van de Gotthardpass in Andermatt eindigde, op plek twaalf.

Team Jumbo-Visma hield Oomen de gehele dag goed van voren, om hem perfect aan de voet van de laatste beklimming af te zetten.

“Het doel van deze zware bergetappe was om in elk geval mijn toptienplaats vast te houden”, vertelt Oomen. “Het begin van de etappe was superlastig, omdat het gelijk bergop ging. In de vallei hebben we nog gewerkt om de kopgroep niet te ver te laten weglopen. Daar zaten toch nog wel wat gevaarlijke jongens voor het klassement bij. Dat was echt heel mooi om te zien. Ik ben het team heel dankbaar dat ze dat voor mij hebben gedaan.”

"Het was lang geleden dat ik nog als kopman heb gereden."

Sam Oomen

“We hebben dag per dag bekeken wat er mogelijk was”, vervolgt de Brabander. “Ik kan met deze eindklassering zeker leven. Deze uitslag geeft een goed beeld van de krachtsverhoudingen tijdens deze koers. Het was lang geleden dat ik nog als kopman heb gereden. Dat was even wennen, maar hier kan ik verder mee.”