Ongenaakbare Vos boekt vierde ritzege in slotetappe Ronde van Scandinavië

Marianne Vos heeft in de laatste rit in de Ronde van Scandinavië nogmaals toegeslagen. De renster van Team Jumbo-Visma won in een sprint van een uitgedund peloton. Voor Vos was het haar vierde ritzege van de week in de Scandinavische rittenkoers.

In de laatste rit lieten de dames van Team Jumbo-Visma zichzelf wederom zien. Vooraf was gekozen voor een duidelijk strijdplan. “We lieten de wedstrijd vandaag wat meer open”, vertelt race coach Carmen Small. “Op deze manier konden we andere ploegen het werk laten doen. Uiteindelijk hebben wij het laatste deel van de wedstrijd gecontroleerd en de kopgroep teruggehaald. In de finale wilden we offensief rijden. Op deze manier hoefden we nooit in de verdediging.”

Het plan van Small kwam uit. In de finale reed Anouska Koster weg en kreeg een mooie voorsprong. Uiteindelijk werd het een spannende laatste kilometer. In het peloton zat Vos inmiddels perfect gepositioneerd en was klaar om te sprinten. “Het is lastig om te bepalen wanneer je aangaat. Ik heb geprobeerd mezelf goed te positioneren. Doordat Anouska vooruit zat, moest de rest aan de bak. Dat was voor mij ideaal. We kwamen uiteindelijk met veel snelheid opzetten. Dan weet je dat we eroverheen gaan en weet je dat je moet gaan sprinten.”, aldus Vos over haar laatste kilometer.

Voor Vos en Team Jumbo-Visma was het een bijzonder succesvolle week in Scandinavië. Met de overwinning van vandaag komt de teller van Vos dit seizoen op acht overwinningen. De dames van Team Jumbo-Visma hebben de finishlijn nu twaalf keer als eerste gepasseerd. “Het is boven verwachting verlopen. We wilden graag voor de bergtrui gaan en kijken of we een rit konden winnen. Dat was meteen al raak, dus dat was heel mooi. Vervolgens komen er nog drie ritzeges bij. Dat hadden we niet kunnen bedenken”, vertelt Vos.

"De manier van koersen met het team was erg mooi om mee te maken"

Marianne Vos

De meervoudig ritwinnares roemt de teamspirit in de ploeg. “De manier van koersen met het team was erg mooi om mee te maken. We hebben elkaar continu gemotiveerd om er elke dag voor te gaan en elke dag gestreden voor wat we waard waren. De spirit zat er goed in en hebben elke dag weer wat geleerd.”