Markus grijpt net naast podiumplaats in Luik-Bastenaken-Luik Femmes

Riejanne Markus is in Luik-Bastenaken-Luik als vierde geëindigd. De Nederlands kampioene moest Reusser voor zich laten in een sprint voor de derde plek. De winst in Luik was voor Vollering.

Om 8.40 uur deze ochtend luidde het startschot voor Luik-Bastenaken-Luik, traditioneel de laatste voorjaarsklassieker. Tussen startplaats Bastogne en aankomstplaats Luik moesten de rensters zo’n 142 kilometer afleggen. Op 75 kilometer brak de wedstrijd helemaal open tijdens de beklimming van de Côte de Stockeu. Anna Henderson versnelde er samen met Reusser, Spratt, Niewiadoma en Peperkamp. Het vijftal had lange tijd een voorsprong van een minuut. Op dertig kilometer van de streep moest Henderson vooraan lossen. Op dat moment maakte Markus met de medefavorieten de sprong naar voren.

Richting de laatste beklimming van de dag, de Rôche-aux-Faucons, ging Reusser solo. In de achtergrond had Markus het enkele keren moeilijk om het tempo van onder anderen Vollering en Longo Borghini te volgen. Die laatste twee bleken uiteindelijk de sterkste rensters en trokken een sprint om de overwinning. Markus eindigde uiteindelijk als vierde na een sprint voor de derde plaats met Reusser in de achtervolgende groep.

"Dit was het best mogelijke resultaat vandaag"

Riejanne Markus

“Ik ben zeker trots op deze prestatie. Al had een podiumplaats zeer mooi geweest om het voorjaar af te ronden”, vertelt Markus na afloop van het Waalse monument. “Ik kan ermee leven. Achteraf gezien was dit het best mogelijke resultaat vandaag. De wedstrijd was heel mooi, maar ook zeer zwaar. Voor het eerst werden er vijf nieuwe hellingen aan het vrouwenparcours toegevoegd. Door die extra hellingen werd het enorm lastig, maar dat maakte het een mooie ervaring. Wat mij betreft is dit één van de mooiste klassiekers op de kalender.”

Ploegleider Lieselot Decroix zag een goede collectieve prestatie. “Vandaag vond ik het één van onze beste prestaties als team. We hadden het plan om vroeg in de wedstrijd te anticiperen en dat deed Anna voortreffelijk. Tot diep in de finale zaten we met meerdere rensters vooraan mee te koersen. Riejanne werd uiteindelijk net niet beloond met een podiumplek, maar ze reed fantastisch en ze mag heel trots terugblikken op haar wedstrijd.”

Liège-Bastogne-Liège Femmes

One day race