Leider Roglic met vertrouwen naar klimtijdrit La Planche des Belles Filles

Primoz Roglic gaat na de negentiende etappe in de Tour de France als leider naar de klimtijdrit op La Planche des Belles Filles. De Sloveen eindigde in het bijzijn van zijn Team Jumbo-Visma ploeggenoten in Champagnole in de buik van het peloton.

De strijd voor de groene trui bepaalde in de Jura het koersverloop. Team Jumbo-Visma mengde zich niet in de debatten. De geel-zwarte formatie reed de hele dag attent van voren en zorgde ervoor dat Roglic uit de gevaren bleef.

“Het was een prima dag voor ons,” aldus Roglic. “We zijn weer een dag dichter bij Parijs. De jongens hebben weer vakwerk geleverd door mij de hele dag van voren te houden. Ik heb het al vaker benadrukt, maar ik kan dat niet vaak genoeg doen. Ze waren weer fantastisch en hoewel ik ‘m draag, is deze gele trui echt van ons allemaal.”

"De ploeg was weer fantastisch en hoewel ik hem draag, is deze gele trui echt van ons allemaal."

Primoz Roglic

Tom Dumoulin was blij dat het niet uitliep op een massasprint. “Ik denk dat het dan nog wat gegeven had in de finale. Het was vrij technisch. Voor ons was dit een ideale situatie en beter te controleren.”

Morgen wordt de strijd voor het klassement beslist met een klimtijdrit. Roglic kijkt met vertrouwen vooruit. “Ik heb de tijdrit meerdere malen verkend. Deze tijdrit gaat een eerlijke strijd worden van man tegen man. Het is een kwestie van proberen zo hard als mogelijk te pushen en zo snel als mogelijk te rijden, zowel op het vlakke als bergop. En je moet er ook de benen voor hebben. We gaan zien morgen wat het brengt. Ik kijk er zeker naar uit. We gaan ons nu eerst focussen op het herstel en dan gaan we ons op morgen richten.”

"Het is al heel lang geleden dat ik nog een tijdrit heb gereden, maar ik kijk ernaar uit. Ik ga er vol voor."

Tom Dumoulin

Dumoulin, die negende staat in het klassement, heeft er ook zin in. “Het is al heel lang geleden dat ik nog een tijdrit heb gereden, maar ik kijk ernaar uit. Ik voel me goed en ben zeker gemotiveerd. Ik ga er vol voor. Het is een kwestie van de grote plaat trappen en dan gaan we zien waar we uitkomen. Ik denk dat vooral de fitheid en de vermoeidheid een grote rol gaan spelen. Ik hoop dat ik nog wat kan klimmen in het klassement. Dat zou mooi meegenomen zijn.”