Kraak net buiten top tien in tijdrit Ceratizit Challenge

Amber Kraak is in de tweede etappe van de Ceratizit Challenge by la Vuelta net buiten de top tien geëindigd. De Nederlandse klokte in de klimtijdrit over ruim zeven kilometer een tijd van 20:38 en gaf daarmee anderhalve minuut toe op ritwinnares Annemiek van Vleuten.

Amber Kraak, die sinds juni deel uitmaakt van Team Jumbo-Visma Women, reed vandaag haar eerste tijdrit ooit. Op de klim richting het skistation van Manzaneda noteerde ze een verdienstelijke veertiende tijd. “Dit was mijn eerste echte tijdrit op wedstrijdniveau. Het voelde vanaf het begin goed. Ik kon mooi constant blijven rijden. Ik hoopte op een plek bij de eerste vijfentwintig, maar de top vijftien was boven mijn verwachting. Ik ben erg tevreden over vandaag.”

"De top vijftien was boven mijn verwachting."

Amber Kraak

Ploegleider Marco Postma zag op het selectieve parcours een solide optreden van zijn ploeg. “Amber heeft vandaag laten zien waar ze toe in staat is. Die heeft super goed gepresteerd. Ze is er met een goed plan ingegaan en ze maakt waar wat zij ons in eerdere testen al liet zien. Het toont aan hoeveel ze in haar mars heeft en dat ze ook in de wegwedstrijden nog kan verbeteren. Voor Riejanne Markus was dit een hele mooie generale repetitie voor het Europees Kampioenschap. We hebben gekozen voor dezelfde setup als voor het EK en dat is voor een klimtijdrit niet de meest optimale. Wat ze laat zien is dan ook dik in orde en daar kunnen we tevreden mee zijn. Nu op naar morgen. De laatste twee etappes liggen ons een stuk beter dan de eerste. De komende dagen gaan we er nog vol voor.”

Ceratizit Challenge by la Vuelta

Stage 2