Kooij strandt op zucht van zege in openingsrit Ronde van Valencia

Na een lange dag in het zadel is Olav Kooij dichtbij de overwinning gekomen in de eerste etappe van de Ronde van Valencia. De sprinter van Team Jumbo-Visma moest in Altea genoegen nemen met de tweede plaats achter Biniam Girmay.

Op de Coll de Rates, de eerste klim van de dag op zeventig kilometer van de finish, had Kooij het zwaar. “Ik wist van tevoren al dat het lastig zou worden vandaag. Op de eerste klim moest ik even passen, maar gelukkig kon ik met hulp van mijn ploegmaten in de afdaling opnieuw aansluiten in het peloton.”

"We zijn met een jonge groep renners naar Spanje gekomen, die hier ervaring kunnen opdoen"

Frans Maassen

Ploegleider Frans Maassen zag een sterke ploeg vandaag en was tevreden over het koersverloop. “De race verliep eigenlijk precies zoals we deze vooraf hadden uitgestippeld. We zijn met een jonge groep renners naar Spanje gekomen. De Ronde van Valencia is traditioneel gezien een koers waar je deze talenten de kans kunt geven om ervaring op te doen. Het is jammer dat Olav na de sterke rit van de ploeg uiteindelijk net tekort kwam in de sprint.”

De sprinter van Team Jumbo-Visma was dichtbij, maar moest zijn meerdere erkennen in Biniam Girmay. “Ik kwam iets te vroeg in de wind te zitten”, aldus de Nederlander. “Voor mij begonnen ze wat eerder te sprinten. Er ontstond een klein gat dat ik niet meer dicht kreeg. Maar ik mag erg tevreden zijn met deze tweede plaats. Het is voor mij de eerste wedstrijd van het seizoen. Heerlijk dat we weer begonnen zijn.”

Maassen sluit zich aan bij de woorden van Kooij. “Een eerste wedstrijd is nooit gemakkelijk. Hopelijk krijgt Olav later in de week nog een kans op een etappeoverwinning.”

Morgen staat er een zware etappe met zeven gecategoriseerde beklimmingen op de renners te wachten. “De tweede dag wordt echt een rit voor de klassementsmannen. Wellicht kunnen we iets proberen met Koen, Sam en Tom”, besluit de ploegleider.