Kooij grijpt eerste WorldTour-zege in openingsetappe Ronde van Polen

Olav Kooij heeft door winst in de openingsetappe van de Ronde van Polen voor het eerst een koers van WorldTour-niveau op zijn naam geschreven. De twintigjarige sprinter van Team Jumbo-Visma legde na voortreffelijk werk van zijn ploeggenoten de concurrentie in een massasprint op de pijnbank. Daarmee is Kooij direct de eerste klassementsleider in de Poolse rittenkoers.

In de bochtige laatste kilometers nestelden de troepen van Team Jumbo-Visma zich aan de kop van het peloton. Tosh Van der Sande en Mike Teunissen hielden Kooij op de oplopende stroken in de slotkilometer goed van voren. Op tweehonderd meter van de streep zette Kooij zijn winnende sprint in.

Het is voor Kooij de negende overwinning van het kalenderjaar. Daarmee verschaft hij zijn ploeg de 34e seizoenszege. “Het geeft altijd een heerlijk gevoel als je je wiel als eerst over de finish drukt”, spreekt Kooij na afloop. “Verleden jaar kwam ik al dicht bij de overwinning in deze wedstrijd, maar strandde ik ternauwernood op de tweede plaats. Het smaakt extra zoet dat ik dit jaar wel de overwinning pak. Het is mijn eerste overwinning in een WorldTour-koers. Het is een mooie bijkomstigheid dat ik daardoor ook nog eens de gele leiderstrui mag aantrekken. Het doel vooraf was om minstens één ritzege binnen te halen. Het geeft een goed gevoel dat het direct in de openingsetappe lukt.”

"Het geeft altijd een heerlijk gevoel als je je wiel als eerst over de finish drukt"

Olav Kooij

In de finishstraat in Lublin werd het peloton opgeschrikt door een massale valpartij in de buik van de groep. Door een wegversmalling tuimelden tientallen renners tegen het asfalt. “Het mindere nieuws van vandaag is dat Sam Oomen daarbij betrokken was”, vertelt ploegleider Arthur van Dongen. “Hij sprak vlak na de finish over een pijnlijk gevoel in zijn pols. Het is te hopen dat de schade meevalt. Door de overwinning van Olav sluiten we deze dag in ieder geval met een goed gevoel af. Het is zijn eerste overwinning op WorldTour-niveau. Wat mij betreft is dit een overwinning uit het boekje. De ploeg controleerde de wedstrijd vanaf de start en de leadout van vandaag is er eentje om door een ringetje te halen. Olav voelt én krijgt veel vertrouwen van het team en dat betaalt zich vandaag dubbel en dwars uit.”