Kooij als leider naar laatste etappe ZLM Tour

Olav Kooij blijft leider in de ZLM Tour. De 21-jarige sprinter van Team Jumbo-Visma kwam in de derde etappe niet aan sprinten toe en eindigde als negentiende. Morgen wacht de laatste etappe van de Nederlandse vijfdaagse rittenkoers.

Etappe vier van de ZLM Tour startte en eindigde in Roosendaal. De dag begon niet goed voor Kooij, die nog voor het officiële startschot ten val kwam. “Ik viel op mijn schouder, maar heb er gelukkig enkel wat schaafwonden aan over gehouden”, reageert de 21-jarige Numansdorper na afloop.

Een groep van acht renners vormde de vroege vlucht. In het peloton oefende Team Jumbo-Visma de controle uit in dienst van klassementsleider Kooij. Met nog zo’n honderd kilometer te gaan werd de wedstrijd opengebroken. Door hevige zijwind op de Oesterdam brak het peloton in stukken. Na enkele kilometers waaierrijden kwam de groep uiteindelijk terug samen.

“Er was opnieuw veel wind, wat typisch is voor een etappe in de ZLM Tour”, zegt Kooij. “Het peloton brak even in stukken, maar we wisten dat het niet mogelijk was om de wedstrijd daar al in een definitieve plooi te leggen. Enkel Tosh (Van der Sande) en ik zaten zaten vooraan. Voor ons was het dus goed dat alles opnieuw samentroepte. Daarna besloten we om alles op de massasprint te zetten.”

"Het kan in een fractie van een seconde voorbij zijn"

Olav Kooij

Na de samensmelting ontstond er een nieuwe kopgroep. Opnieuw hield de geel-zwarte formatie de vluchters binnen handbereik. De sprinttrein van Kooij bleek in de laatste kilometers uiteindelijk iets te ver te zitten om te kunnen strijden voor de dagzege. “Op parcoursen als deze ligt alles dicht bij elkaar. Je weet dat het zomaar in een fractie van een seconde voorbij kan zijn. Helaas was dat het geval voor ons vandaag. Op de lokale ronden zaten we steeds goed voorin. Alleen verloren we uiteindelijk te veel posities in de cruciale bochten. Ik raakte te ver achterop, waardoor ik niet aan sprinten toekwam”, aldus Kooij.

Kooij vat de vierde en laatste etappe van de ZLM Tour aan als leider van het algemeen klassement. Tim van Dijke staat nog steeds op plek zes. Op zondag staat de slotetappe van en naar Oosterhout op het programma.