Henderson vierde in openingsrit Lotto Thüringen Ladies Tour

Anna Henderson is net buiten het podium in de openingsrit van de Lotto Thüringen Ladies Tour gefinisht. De Britse renster kwam als vierde over de streep, één seconde achter de winnares Emma Norsgaard. Romy Kasper eindigde op de twaalfde plek.

Team Jumbo-Visma Women begon met vijf rensters aan de Duitse etappewedstrijd. De openingsrit van 89 kilometer kende een snelle en felle start. Op 35 kilometer ontstond een eerste kopgroep waar Henderson deel van uitmaakte. De kopgroep kreeg ruimte om de voorsprong uit te breiden tot een minuut. Een kleine twintig kilometer voor de finish sloot Kasper zich met zes andere rensters aan bij de kopgroep waarna het tempo verder werd opgeschroefd. Henderson kwam in de finale uiteindelijk net te kort voor de overwinning.

“Het tempo lag vanaf de start al erg hoog,” aldus Henderson. “Ik zat gelukkig in een goede positie tijdens de eerste klim, hierdoor kon ik mee in de ontsnapping. Het kostte het peloton moeite om bij ons aan te sluiten, mede ook dankzij het werk van onze ploeg. Romy heeft mij in de slotfase nog flink kunnen helpen. Ik heb het in de finale laten liggen door mijn positionering, maar ik ben blij met de vierde plek. Het team heeft goed gewerkt vandaag maar we hopen deze week nog betere resultaten neer te zetten.”

"Ik heb het in de finale laten liggen door mijn positionering, maar ik ben blij met de vierde plek."

Anna Henderson

Racecoach Lieselot Decroix kijkt positief terug op de eerste race. “We hebben een hele goede wedstrijd gereden vandaag. Het lukte Anna om met de eerste vlucht mee te gaan. Hier zaten veel sterke rensters tussen. Nadat Romy in de laatste ronde ook wist aan te sluiten bij de kopgroep hebben ze in de finale erg goed samen gereden. Anna ging uiteindelijk met veel lef de afdaling in richting de finish. Het lukte haar echter niet om zich in de laatste bochten goed te positioneren, waardoor ze uiteindelijk vierde werd. Al met al was het een mooie wedstrijd voor het team. We zijn ook blij dat Jip van den Bos en Aafke Soet weer hun eerste wedstrijdkilometers hebben kunnen rijden.”