Hagenes boekt eerste profoverwinning in Ronde van Drenthe

Per Strand Hagenes heeft de Ronde van Drenthe op zijn naam geschreven. De amper 19-jarige Noor van Team Jumbo-Visma liet in de laatste kilometers zijn medevluchters achter. Het is de eerste overwinning in het profpeloton voor Hagenes, die nog belofterenner is.

De sneeuw speelde het Drentsche wielerweekend parten. Afgelopen vrijdag werd de Drentse Acht nog afgelast en op zaterdag werd de Ronde van Drenthe voor vrouwen ook al ingekort. Voor aanvang van deze wedstrijd besloot de organisatie ook het aantal kilometers te verminderen, waardoor de VAM-berg maar twee keer beklommen moest worden. “We wisten eigenlijk niet of we vandaag wel gingen kunnen koersen”, zegt Hagenes. “Door het verkorte parcours werd het een hectische wedstrijd. Vanaf de start ging het hard.”

De renners van Team Jumbo-Visma bleven lange tijd in het peloton. Op 22 kilometer, nadat de vlucht van de dag ingerekend werd, namen de renners van de geel-zwarte formatie het initiatief. Er ontstond gauw een kopgroep van een zestiental renners, waaronder Hagenes, Van der Sande, Hessmann en Hofstede. “We zagen een kans om het verschil te maken op de stroken met hevige zijwind. We gingen er vol voor en dat resulteerde in een uitgedunde groep vooraan. Na enkele demarrages van anderen, kwam ik uiteindelijk in een groep van vier terecht”, aldus Hagenes

"Ik wist dat ik van ze af moest geraken om een sprint te vermijden."

Per Strand Hagenes

“De andere renners waren ook zeer sterk. Ik ben niet de allersnelste sprinter, dus ik wist dat ik van ze af moest geraken. Ik ging er vol voor met nog twee kilometer te gaan, hopend op het beste. Pas op vijfhonderd meter van de streep wist ik dat het binnen was. Ik keek achterom en zag een ruime voorsprong”, glundert de Noor.

Voor de 19-jarige Hagenes, die normaal gesproken uitkomt voor Jumbo-Visma Development Team en vanaf volgend seizoen definitief overstapt naar het World Tour-team, is het de eerste zege in het profpeloton. “Het voelt fantastisch om te kunnen winnen op dit niveau. Er stonden uitstekende renners aan de start hier. Ik hoop dan ook dat dit betekent dat ik later een goede prof kan worden. We zullen zien.”

"Alles moest vandaag in zijn plooi vallen en dat is gebeurd."

Maarten Wynants

Ploegleider Maarten Wynants blikt tevreden terug. “Op een dag als deze, waar er geen echte kopman in de selectie zit, moet alles in zijn plooi vallen. Het is mooi dat dan ook gebeurd. We hadden al controle toen we met vier in de eerste groep zaten. Dat Per het dan ook afmaakt, is heel knap. Deze zware omstandigheden kan hij goed aan. Hij heeft deze zege helemaal zelf afgedwongen."