Groenewegen zevende in zevende etappe Giro d’Italia

Dylan Groenewegen is in de zevende etappe van de Giro d’Italia als zevende over de streep gekomen. De sprinter van Team Jumbo-Visma kwam in Termoli goed mee over het lastige slotklimmetje, maar werd in de laatste hectometers op waarde geklopt.

De etappe vanuit Notaresco werd gecontroleerd door de sprintersploegen. Een vroege vlucht werd in de slotfase ingelopen. Groenewegen werd in de lastige laatste kilometers goed gebracht door Jos van Emden en Edoardo Affini. Groenewegen overleefde het slotklimmetje, maar had niet meer de power om echt mee te doen voor de ritzege.

"Tuurlijk wil ik graag winnen, maar op zo’n aankomst als vandaag mis ik toch nog wedstrijdritme en hardheid."

Dylan Groenewegen

Toch ziet Groenewegen een positieve vooruitgang. “Tuurlijk wil ik graag winnen, maar op zo’n aankomst als vandaag mis ik toch nog wedstrijdritme en hardheid. De ploeg was vandaag heel sterk en heeft echt goed werk verricht. We hebben precies gedaan wat we besproken hadden. Ik werd goed afgezet aan de voet van dat klimmetje, maar ik had niks meer over om te sprinten. Maar we nemen het positieve mee en we trekken deze lijn door naar de komende etappes. Ik heb zeker al stappen gemaakt en de ploeg ook. Het doet deugd om er weer tussen te zitten en om mij weer wielrenner te voelen. Ik kijk al uit naar de volgende sprint.”

"De jongens raken steeds meer op elkaar ingespeeld en dat zag je vandaag terug."

Arthur van Dongen

Ploegleider Arthur van Dongen is het eens met zijn sprinter. “Als ploeg zaten we er vandaag dichterbij dan een paar dagen geleden. We hebben na de vorige sprintetappe goed geëvalueerd. De jongens raken steeds meer op elkaar ingespeeld en dat zag je vandaag terug. Het is mooi om te zien hoe de jongens voor elkaar door het vuur zijn gegaan en ook hoe ze dichter naar elkaar toegegroeid zijn. Dus we nemen de positieve dingen mee want er gaat nog een aantal kansen komen.”