Graat sprint naar zege in GP Palio del Recioto

Tijmen Graat heeft de 60e editie van de GP Palio del Recioto op een fraaie manier gewonnen. De 20-jarige renner van het Jumbo-Visma Development Team klopte zijn medevluchter Pellizzari in een sprint in het heuvelachtige Negrar. Johannes Staune-Mittet werd ondanks een late val nog knap vijfde.

Graat en zijn Italiaanse medevluchter Pellizzari versnelden met nog 25 kilometer te gaan uit een groep met daarin Johannes Staune-Mittet, die vorig jaar derde werd, en Menno Huising. Graat bleek uiteindelijk de sterkste in een spurt met twee. “Ik verwachtte niet dat ik hier ging winnen na een sprint. Ik weet dat ik een sterke klimmer ben, maar ik ben geen sprinter”, lacht de 20-jarige Nederlander. “Erg veel vertrouwen had ik er eigenlijk niet in. Al moet je er altijd in blijven geloven en dat deed ik nu ook. Ik ben zeer blij dat ik het kon afmaken. Ik reed deze wedstrijd vorig jaar ook al, maar toen verging het me veel minder. Deze zege maakt me erg blij.”

"We hebben zo'n sterke ploeg. Het is ongelooflijk"

Tijmen Graat

Voor de tweede dag op rij komt de opleidingsploeg van Team Jumbo-Visma goed voor de dag in Italië. “We hebben zo’n sterke ploeg”, zegt Graat euforisch. “Het is ongelooflijk hoe goed we het kunnen vinden onderling als groep. We gunnen elkaar echt alles. Dat is zo mooi.” Op maandag won Staune-Mittet al op knappe wijze de Giro del Belvedere.

“Na gisteren winnen we opnieuw een prestigieuze beloftenwedstrijd”, reageert ploegleider Robert Wagner trots. “De renners die deze wedstrijden wisten te winnen, hebben een mooie carrière uitgebouwd als prof. Het was een fantastische dag. De manier waarop we als team reden vandaag was super. Al was het even spannend. Tijmen en Pellizzari waren erg aan elkaar gewaagd op de laatste beklimming.”

"De manier waarop we deze koers wonnen, was echt klasse"

Robert Wagner

“Tijmen staat niet bekend als sprinter, maar hij deed alles perfect. Hij moet enkel nog leren zijn trui dichtdoen voor de foto’s”, lacht Wagner. “Een koers winnen is altijd leuk, maar de manier waarop was echt pure klasse. Hij maakt een enorme ontwikkeling door en dat is schitterend om te zien. Het leek er ook even op dat Johannes nog voor een podiumplek kon gaan, maar hij viel helaas. Ook Menno en Owen reden een fantastische wedstrijd om Tijmen steeds in een goede positie te brengen. We zijn heel trots.”

Voor Graat is het na een etappezege en het eindklassement in de Istrian Spring Trophy zijn derde zege van dit seizoen. De zegeteller van het Jumbo-Visma Development Team komt zo op zes te staan.