Gloag toont zich opnieuw, terwijl sprint met Kooij uitblijft in Gran Piemonte

Tom Gloag heeft zich in zijn derde koers namens Team Jumbo-Visma weer nadrukkelijk laten zien. In Gran Piemonte zat de pas 21-jarige Londenaar goed van voren op de Pilonetto, kon mee met de eerste groep en sprintte uiteindelijk op het vlakke naar een verdienstelijke twaalfde plaats.

Ploegleider Frans Maassen zag dat het verschil werd gemaakt op Il Pilonetto, de steile klim in het middengedeelte van de koers. Olav Kooij en andere topsprinters konden het tempo niet bijbenen en moesten lossen uit het peloton. “Op de klim ontplofte de koers. We hadden afgesproken dat Tom daar met de besten zou proberen te blijven zitten en dat deed hij ook goed. De rest bleef bij Olav. Helaas werd de groep vooraan steeds groter, met meer ploegen die wilden rijden. In de afdaling kwamen we met Olav nog in een mooi gezelschap terecht en hebben we er alles aan gedaan om terug te komen in de eerste groep. Het gat was twee minuten en we reden het dicht tot op ruim dertig seconden. Het lukte helaas net niet”, aldus Maassen.

"Tom heeft uitzonderlijk sterk gereden deze drie wedstrijden in Italië"

ploegleider Frans Maassen

De ploegleider is wel heel enthousiast over het optreden van stagiair Gloag. In Italië reed de Brit deze week zijn eerste drie eendagskoersen voor Team Jumbo-Visma. “Hij heeft uitzonderlijk sterk gereden deze drie wedstrijden. Het is jammer dat er iemand in de finale tegen zijn derailleur aanreed, want anders had er nog meer ingezeten. Tom hebben we goed gescout en ik weet zeker dat we nog veel van hem gaan zien.”

Gran Piemonte

One day race