Geen rol van betekenis voor Team Jumbo-Visma Women in eerste etappe Ladies Tour of Norway

Team Jumbo-Visma Women heeft de eerste etappe van de Ladies Tour of Norway afgesloten met een negentiende plaats voor Nancy van der Burg. Het peloton kwam tot aan het wiel van Kirsten Faulkner die er na een indrukwekkende solo met de winst vandoor ging.

De Noorse etappewedstrijd trapte vandaag in Halden af met een golvend parcours van 138 kilometer naar het lokale circuit in Sarpsborg. Faulkner, de laatste van een vijftal rensters die al vroeg in de wedstrijd ontsnapten, wist het peloton tot aan de finishstreep voor te blijven. Team Jumbo-Visma Women zat goed georganiseerd van voren, maar kon richting de finish niet meestrijden voor het eremetaal.

“De bedoeling was om agressief te koersen en fris de finale aan te gaan”, vertelt ploegleider Lieselot Decroix. “Vijf rensters gingen er al snel vandoor. In het peloton was een grote valpartij, waarbij Amber Kraak, Anna Henderson en Anouska Koster ook tegen de grond gingen. De schade viel gelukkig mee en ze wisten goed terug te komen. Op de lokale rondes heeft het team attent voorin gekoerst. We hebben Faulkner net iets teveel speelruimte gegeven. Op anderhalf kilometer voor de finish vond een tweede valpartij plaats waardoor het tempo eruit ging en de gehele sprint ontregeld was. Iedereen is gelukkig gefinisht en morgen gaan we weer voor nieuwe kansen.”

Aangezien titelverdedigster en ploeggenote Marianne Vos niet rijdt in de Ronde van Noorwegen, ging Henderson vandaag van start met nummer één op haar rug. Vooraf aan de eerste etappe gaf de Britse aan er met het team de komende dagen alles aan te gaan doen om de naam van Vos hoog te houden. “Ik hoop dat we recht kunnen doen aan Marianne aangezien ze de koningin van Noorwegen is. Hopelijk wordt het een goede week voor ons. Ik heb vorige week mijn eerste professionele overwinning behaald en als team zijn we op dit moment erg sterk. Hopelijk kunnen we die vorm in deze race meenemen en misschien een ritzege pakken.”