Foss verovert ook Noorse titel op de weg

Tobias Foss is de nieuwe Noorse kampioen op de weg. De renner van Team Jumbo-Visma kwam na een slopende wedstrijd solo over de finish. Woensdag wist hij al de tijdrittitel te veroveren.

In het regenachtige Kristiansand reed Foss met nog vier kilometer te gaan weg uit een kopgroep van vier. De achtervolgers kregen hem niet meer te pakken, waarna Foss met ruim dertig seconden voorsprong juichend over de eindstreep kwam. In de achtervolgende groep counterde Johannes Staune-Mittet, uitkomend voor Jumbo-Visma Development Team, alle aanvallen.

“Het was een mooie, maar koude en natte dag op de fiets. Mijn dank gaat uit naar Lillehammer CK, mijn lokale club, voor alle hulp”, aldus de Noor. “Ik heb mijn kaarten goed uitgespeeld. Ik zat in een goede kopgroep en op vier kilometer van het einde zag ik een goed moment om aan te gaan. Ik heb genoten van deze dag.”

Naast de Noorse wist Team Jumbo-Visma vandaag ook de Nederlandse en de Belgische titel te veroveren. “Het was na de finish mooi om te zien dat Timo en Wout ook gewonnen hebben.”

Het is de tweede overwinning van Foss dit seizoen. De zegeteller van Team Jumbo-Visma staat intussen op twintig.