Foss luistert debuut in regenboogtrui op met tweede plek in Chrono des Nations

Tobias Foss heeft zijn eerste wedstrijd in de regenboogtrui net niet winnend kunnen afsluiten. De kersverse wereldkampioen tijdrijden kwam in de Chrono des Nations slechts twee seconden tekort om Stefan Küng van de winst af te houden.

Foss ging voortvarend van start in de 45 kilometer lange tijdrit. Bij het eerste tussenpunt was de Noor zes seconden sneller dan Küng, die bij het tweede punt vier seconden van zijn achterstand goed maakte. Foss en Küng maakten er een spannende strijd van, maar het was de Zwitser die aan het langste eind trok.

"Het was een mooi gevecht tussen Stefan en mij. Het is jammer dat ik hem op twee seconden verlies, maar al met al kan ik hier zeker tevreden mee zijn", aldus Foss. "Na de Ronde van Lombardije was ik een beetje ziek, dus ik had niet de beste benen vandaag. Desalniettemin heb ik alles gegeven en ben ik blij dat ik de tijdrit op een goede manier heb kunnen uitvoeren."

Dat Foss voor het eerst in de regenboogtrui mocht rondrijden, gaf hem een speciaal gevoel. "Het is nog steeds onwerkelijk dat ik in deze trui mag rijden. Normaal rijd ik mijn wedstrijden in het geel-zwart en nu zag m'n tenue er ineens heel anders uit. Hoewel het geen memorabele tijdrit was, heb ik er enorm van genoten. Nu is het tijd voor vakantie."

Met de Chrono des Nations komt er een eind aan het succesvolle wegseizoen van Team Jumbo-Visma. De Nederlandse World Tour-ploeg behaalde in totaal 48 zeges en besluit het seizoen als de nummer een in de UCI-ranking voor teams.

Chrono des Nations

One day race