Eenkhoorn schrijft Heistse Pijl op zijn naam

Pascal Eenkhoorn heeft zijn eerste overwinning van het seizoen te pakken. Na een attractieve editie van de Heistse Pijl bleek Eenkhoorn aan de meet de sterkste van een kopgroep van drie.

Vooraf voorspelde Dylan Groenewegen al een mooie wedstrijd. “Dit zijn vaak gave wedstrijden. Ik verwacht een open koers.” De woorden van Groenewegen bleken uit te komen. Nadat een eerste kopgroep van vijf was ontsnapt uit het peloton, kon een groep van om en nabij de twintig renners halverwege de wedstrijd het kruit niet langer droog houden. Eenkhoorn maakte namens Team Jumbo-Visma deel uit van deze groep, even later vergezeld door Nederlands kampioen Timo Roosen.

Nadat bleek dat de groep met daarin Eenkhoorn en Roosen zou gaan strijden om de overwinning, ging Eenkhoorn in de aanval. De Nederlander reed samen met de Belgen Yves Lampert en Jonas Rickaert al snel naar een riante voorsprong. In de finishstraat bleek Eenkhoorn de snelste van het drietal. De teller van Team Jumbo-Visma staat na de triomf van Eenkhoorn op zevenentwintig seizoenszeges.

"In de sprint zat ik prima gepositioneerd. Ik kon van achteruit mijn sprint inzetten."

Pascal Eenkhoorn

“Het was vandaag best een zware koers”, lichtte de opgetogen Eenkhoorn toe. “Vooraf was het plan om met Dylan op een sprint te mikken. Toch hielden we ook in ons achterhoofd dat het wel eens een harde koers kon worden. Daar hebben we goed op geanticipeerd en we zijn meegegaan in het attractieve koersgedrag. In de sprint zat ik prima gepositioneerd. Ik kon van achteruit mijn sprint inzetten. Daardoor had ik veruit de meeste snelheid en kon ik het afmaken.”

"Toen het uiteindelijk op een sprint aankwam, had ik er alle vertrouwen in dat Pascal zou gaan winnen."

Maarten Wynants

Ploegleider Maarten Wynants gaf eveneens te kennen dat het oorspronkelijke plan was om te sprinten met Groenewegen. “We wilden onze verantwoordelijkheid nemen om de koers te controleren. Doordat er hier slechts drie World Tour-ploegen aan de start verschenen, was dit echter lastig te realiseren. We wisten dat we op het juiste moment moesten reageren op eventuele aanvallen. Pascal zat direct op het wiel toen een eerste groep de oversteek maakte richting de kop van de wedstrijd. Vervolgens sloot ook Timo aan. Zo hadden wij een aantal sterke jongens in de voorste regionen. Pascal glipte daarna weg met twee sterke renners. Toen het uiteindelijk op een sprint aankwam, had ik er alle vertrouwen in dat Pascal zou gaan winnen. Uiteindelijk won hij de sprint met overmacht. Een mooie dag voor de ploeg.”