Derde plek voor Kuss in Ardèche Classic

Sepp Kuss heeft Team Jumbo-Visma in de Ardèche Classic een podiumplaats bezorgd. De 27-jarige Amerikaan eindigde tijdens zijn eerste koers van het seizoen als derde en hoefde alleen Brandon McNulty en Mauri Vansevenant voor zich te dulden.

Vrijwel meteen na de start in Guilherand-Granges kregen drie renners een vrijgeleide van het peloton, maar mede door het hoge tempo van Team Jumbo-Visma werd de voorsprong nooit al te groot. Op de Muur van Carnas, op zo'n 30 kilometer van de aankomst, barstte de strijd tussen de grote namen los en was het Primoz Roglic die tot twee keer toe flink aan de boom schudde.

De Sloveen, die tijdens zijn eerste wedstrijd van het seizoen vooral wedstrijdritme wilde opdoen, kreeg enkele coureurs met zich mee, maar hield de benen kort daarna stil. Voor Sepp Kuss was dat het moment om aan te gaan en hij slaagde er samen met Brandon McNulty, Mauri Vansevenant en Clément Champoussin in een mooie voorsprong te pakken.

McNulty ging er vervolgens in zijn eentje vandoor en bouwde zijn voorsprong gestaag uit. Hoewel Kuss op de laatste klim nog een alles-of-niets-poging deed om het gat te verkleinen, zag McNulty de zege niet meer in gevaar komen. In de strijd om de tweede plek legde Kuss het in de sprint af tegen Vansevenant.

"Ik voelde me heel goed vandaag en keek ernaar uit om weer te racen", aldus Kuss. "Ik heb een paar keer geprobeerd om McNulty te volgen, maar hij was gewoon heel sterk vandaag. Bovendien moest ik tussen de voorlaatste en laatste klim een flinke inspanning doen om het gat met de achtervolgers te overbruggen en dat kostte me net iets te veel energie. Toch ben ik heel tevreden met wat ik heb laten zien op deze zware omloop."