Dennis slaat dubbelslag in slotkilometer tweede rit Tour Down Under

Rohan Dennis heeft de tweede etappe in lijn van de Tour Down Under op zijn naam geschreven. De Australiër toonde zich in een lastige slotfase de sterkste van een kopgroep van vijf. Door zijn zege is de kopman van Team Jumbo-Visma eveneens de nieuwe leider in het algemeen klassement.

De etappe richting Victor Harbor kende met 2400 hoogtemeters een allesbehalve eenvoudig profiel. De nervositeit nam al snel de overhand in het peloton, want met nog honderd kilometer te gaan brokkelde het peloton in stukken. Er volgde weliswaar een hergroepering, maar het startschot voor een vermakelijke finale was hiermee al vroeg afgevuurd.

Op Nettle Hill, de scherprechter van de dag, kon een aantal renners de aanvalsdrang niet langer in bedwang houden. Jay Vine, Simon Yates, Jai Hindley, Mauro Schmid en Dennis vormden een elitegroepje en reden stukje bij beetje verder weg van het inmiddels gereduceerde peloton. Het kwintet draaide goed rond en mocht in de slotkilometer uitmaken wie er met de zege vandoor ging. Hindley leek door een sluwe aanval even over de beste papieren te beschikken, ware het niet dat Dennis met groots vertoon van macht zijn landgenoot counterde en een niet meer te dichten gat sloeg. Daarmee schenkt de 32-jarige Australiër zichzelf én zijn ploeg Team Jumbo-Visma de eerste zege van het wielerjaar 2023.

Na zijn overwinning keek de ritwinnaar terug op zijn strijdplan. "Deze zege komt van diep. Gisteren verloren we Robert Gesink en dat laat zich uiteraard voelen. Maar met een man minder hebben mijn ploegmaten me vandaag voorbeeldig omringd. Daar mag ik heel gelukkig mee zijn. Op de laatste beklimming besloot ik een hoog tempo te rijden om het gat naar de reeds ontsnapte Yates en Vine te dichten. Ik verwachtte niet dat een uitvalspoging op die beklimming het zou gaan redden tot op de streep. Achteraf blijkt dat ik daar een goede gok heb genomen. De aanloop was vrij lastig. Daarmee was het niet eenvoudig om als ploeg de controle te pakken. Ik zag mijn kans schoon en sprong naar de kop van de wedstrijd. De samenwerking in de groep verliep naar behoren", kijkt Dennis tevreden terug.

"Het is een erg fijn gevoel om morgen in de leiderstrui te mogen starten"

Rohan Dennis

Als jonkie maakte de Australiër ooit zijn eerste kilometers in wedstrijdverband op WorldTour-niveau in de Tour Down Under. "Voor Australiërs geldt dit als een bijzondere wedstrijd. Deze koers heeft mij als een springplank het profpeloton in geholpen. Ik wil daarom graag iets teruggeven aan deze race. Het is een erg fijn gevoel om morgen in de leiderstrui te mogen starten. Hopelijk kan ik die de komende dagen verdedigen", besluit de klassementsleider, die in 2015 eindlaureaat was zijn relaas.