Brennan sprint naar derde plaats in Circuit de Charleroi Wallonie, Van Belle meest strijdlustige renner

Matthew Brennan heeft Team Visma | Lease a Bike een knappe podiumplaats bezorgd in Circuit de Charleroi Wallonie. De 18-jarige Brit, die normaal gesproken zijn wedstrijden rijdt voor het Development Team, sprintte in de straten van Mont-sur-Marchienne naar een derde plek en hoefde alleen Arnaud de Lie en Axel Zingle voor zich te dulden. Loe van Belle mocht als meest strijdlustige renner eveneens het podium op.

Op het heuvelachtige parcours rondom Charleroi toonde de ploeg, bestaande uit drie renners uit de hoofdmacht en vier uit de opleidingsploeg, zich meermaals van voren. Onder meer Tosh Van der Sande en Loe van Belle probeerden het peloton uit elkaar te trekken en een schifting te forceren. Van Belle slaagde erin een gaatje te creëren en ging samen met drie medevluchters op avontuur.

Nadat het uitgedunde peloton rap dichterbij kwam, probeerde Van Belle het in zijn eentje. Op anderhalve kilometer van de aankomst moest de 22-jarige Nederlander echter het onderspit delven tegen het jagende peloton. In de sprint die volgde, maakte Brennan indruk door als derde te eindigden. “Dit voelt heel erg goed”, glundert de jonge Brit.

"Om eerlijk te zijn, had ik niet verwacht dat ik op het podium zou eindigen."

Matthew Brennan

"De wedstrijd verliep perfect voor ons. We waren continu van voren te vinden en Loe zorgde ervoor dat we weinig energie hoefden te verspillen in het peloton. De laatste kilometers waren behoorlijk hectisch. Ik slaagde erin het wiel van Tosh te volgen en nadat Per een goede beurt op kop had gedaan, maakte ik me klaar voor de sprint."

"Ik ging er met veel vertrouwen in, want ik voelde halverwege de wedstrijd dat ik goede benen had. Om eerlijk te zijn, had ik niet verwacht dat ik op het podium zou eindigen. Daarom ben ik er heel blij mee", aldus Brennan, die naar eigen zeggen had genoten van de samenwerking met zijn ervaren teamgenoten. "Je pikt van alles op en leert van de beste coureurs ter wereld. Dat maakt het voor de volgende wedstrijden een stuk makkelijker."

Ploegleider Arthur van Dongen is trots op de manier waarop zijn ploeg heeft gereden. "Er stonden veel profteams aan de start en met name in de laatste twee uur was het een pittig parcours. Desalniettemin hebben de jongens de wedstrijd in handen genomen en gedurfd gekoerst. Loe was misschien wel de sterkste man vandaag en Matthew was heel dicht bij de overwinning. Het is zeker geen schande om derde te worden achter De Lie. Al met al was het een heel goede dag en geeft dit veel vertrouwen voor de toekomst."

Circuit de Wallonie

One day race