Bennett wint Gran Piemonte en bezorgt Team Jumbo-Visma nieuwe hoogtijdag

George Bennett is in Barolo naar een eclatante overwinning in Gran Piemonte gesoleerd. Daarmee bezorgde de Nieuw-Zeelander Team Jumbo-Visma de elfde seizoenszege.

Na een rustig begin op het heuvelachtige parcours ging in de laatste ronde van het plaatselijke circuit het tempo omhoog. De ploeg, onder leiding van Addy Engels, zat de gehele wedstrijd actief vooraan. Nadat de vroege vlucht was teruggehaald, barstte de strijd in het peloton los. Op La Morra, de laatste klim, ging Bennett in de aanval en hij wist stand te houden tot de streep.

Bennett: “Ik wilde wachten tot het zwaarste deel van de wedstrijd. Ik maakte me zorgen dat het niet lastig genoeg zou zijn, dus ik had mijn ploeggenoten al gevraagd de race zo zwaar mogelijk te maken. Zij deden supergoed werk en hebben mij de hele dag goed gepositioneerd. Paul Martens en Koen Bouwman waren constant tempo aan het maken en Chris Harper maakte de laatste klim superzwaar. Ik moest in de afdaling nog oppassen met de regen, maar ik ging gewoon zo hard als ik kon.’’

Bennett liet eerder in de Tour de l’Ain al zien goed in vorm te zijn en was in Piemonte vrij om voor eigen kansen te gaan. Hij boekte in Barolo zijn tweede profzege uit zijn carrière.

‘’Ik wist dat ik dit seizoen maar twee dagen had om voor eigen kansen te gaan. Dat was vandaag en komende zaterdag in Il Lombardia. Daarna ga ik weer aan het werk als knecht. Dus toen ik zag dat ik vandaag een kans had, wist ik dat ik ervoor moest gaan. Ik hoopte dat ik tot het einde weg kon blijven en dat deed ik”, aldus Bennett.