Bemoedigende start Team Jumbo-Visma in Tirreno-Adriatico

Wilco Kelderman en Primoz Roglic hebben hun seizoensstart opgeluisterd met een goede klassering in de eerste etappe van de Tirreno-Adriatico. De kopmannen van Team Jumbo-Visma lieten in de elf kilometer lange openingstijdrit zien in orde te zijn.

Wout van Aert vertrok op een kletsnat parcours als één van de eersten en ging zonder ambities van start. Hij gebruikte zijn tijdrit voornamelijk om zich klaar te stomen voor wat nog komen gaat. "Het is gegaan zoals ik had gehoopt. Ik heb geen risico’s genomen en dat was slim met deze regen. Al met al kan ik tevreden zijn met het gevoel."

Net als Van Aert maakten ook Roglic en Kelderman voor het eerst dit seizoen hun opwachting in een wedstrijd. De Sloveen kwam sinds zijn val in de Ronde van Spanje niet meer in actie en liet zich het afgelopen jaar opereren aan zijn schouder. Na een succesvolle hoogtestage besloot de ploegleiding hem alsnog aan de selectie toe te voegen.

"Ik heb een lang trainingsblok gehad en voelde me klaar om te koersen. Door het rijden van wedstrijden weet ik waar ik aan moet werken om beter te worden", aldus Roglic. "Het belangrijkste is dat ik weer kilometers maak en terug ben in het peloton. Ik leg mezelf geen druk op voor een klassement."

"Het is fijn om weer terug te zijn"

Primoz Roglic

Roglic eindigde zijn race tegen de klok als twaalfde. Hij gaf een kleine vijftig seconden toe op ritwinnaar Filippo Ganna. "Ik moet hier voor nu tevreden mee zijn. Het is fijn om weer terug te zijn en ik kijk uit naar de volgende etappes."

Kelderman reed één seconde sneller dan zijn teamgenoot en besloot zijn eerste wedstrijd in dienst van Team Jumbo-Visma als tiende.

Ploegleider Arthur van Dongen keek met een goed gevoel terug op de prestaties van het team. "We zijn hier zeker tevreden mee. De ambitie is om hier te groeien en een goede investering te doen richting Catalonië en de Ronde van Italië. Primoz en Wilco hebben nog nooit samen met elkaar gereden, dus het is goed dat ze op deze manier naar elkaar toe kunnen groeien."

Kelderman en Tiesj Benoot, de kersverse winnaar van Kuurne-Brussel-Kuurne, mogen deze week voor hun kans gaan in het klassement. "Ze staan allebei op één lijn. De komende week zal moeten uitwijzen wie bergop de beste is."