Team Jumbo-Visma streeft in windtunnel naar tijdwinst

Team Jumbo-Visma streeft in windtunnel naar tijdwinst

De afgelopen maanden is Team Jumbo-Visma onder leiding van Head of Performance Mathieu Heijboer druk bezig geweest met het uitvoeren van verschillende tests in de windtunnel. Door het verzamelen van verschillende soorten data hoopt de Nederlandse ploeg met de best mogelijke kennis aan de start te staan van de komende wedstrijden.

“We hebben de afgelopen maanden meerdere testdagen gehad”, vertelt Heijboer. “Allereerst zijn we gaan experimenteren met de nieuwe Cervélo-fietsen. Daar zijn we in november mee gestart. In de loop van de tijd hebben we een aantal onderzoeken gedaan met Primoz Roglic en ook Steven Kruijswijk en Tony Martin zijn langs geweest. We hebben voornamelijk veel tijd besteed aan het materiaal. Hierbij zoeken we naar de beste set-up van een fiets. We hebben daar een hoop data over verzameld.”

"Het is een oneindige puzzel van blijven proberen totdat we een perfecte combinatie hebben gevonden."

Mathieu Heijboer

Niet alleen de fiets van de renners speelt een belangrijke rol. Ook de kleding is van essentieel belang. “Alles is gericht op tijdwinst. Naast de fiets is ook de aerodynamica van kleding erg belangrijk. Kledingsponsor AGU is een aantal dagen verschillende pasvormen komen onderzoeken. In samenwerking met professor Bert Blocken heeft AGU getracht de snelst mogelijke kleding te ontwikkelen. Dit geldt zowel voor een tijdritpak als de outfit voor een rit in lijn. Het is een oneindige puzzel van blijven proberen totdat we een perfecte combinatie van materiaal en kleding hebben gevonden”, legt Heijboer uit.

 / 

Dummy
De Technische Universiteit Eindhoven (TU/e) heeft in samenspraak met Team Jumbo-Visma in de afgelopen jaren verschillende 3D-modellen van wielrenners ontwikkeld. Heijboer vertelt dat dit alles tot doel heeft om meer en beter te kunnen testen. “We zijn ooit begonnen met een dummy van huidig ploegleider Grischa Niermann. In de loop der jaren zijn we nog specifieker te werk gegaan en hebben we eveneens modellen van Primoz en Wout van Aert gemaakt. Zo kunnen we de ideale positie, de helm en verschillende soorten kleding testen. We kunnen nu meer én vaker onderzoeken zonder dat we de renners in kwestie fysiek nodig hebben.”

"Het mooie van een dag in de windtunnel is dat je iedere keer weer thuis komt met meer vragen dan antwoorden."

Mathieu Heijboer

“Met dit project is het niet zo dat we naar een bepaald einddoel toewerken”, zegt Heijboer. “Het is onderdeel van de constante ontwikkeling die we willen doormaken. We zijn telkens op zoek naar beter én sneller. Wat we vandaag ontdekken kan morgen al weer achterhaald zijn. Je ziet telkens een kleine progressie. Dat geeft voldoening. Het mooie van een dag in de windtunnel is dat je iedere keer weer thuis komt met meer vragen dan antwoorden. Met die nieuwe vragen kunnen we de daaropvolgende dag weer aan de slag. Dat maakt het werk zo leuk en verslavend tegelijk.”

Gerelateerde updates