Inloggen
Food Friday –  Het favoriete iced tea recept van onze renners

Food Friday – Het favoriete iced tea recept van onze renners

Op een warme zomerse dag is niks verfrissender dan een koud glas ijsthee. In deze Food Friday leggen we uit wat het verschil is in voedingswaarde tussen ijsthee uit een pak en zelfgemaakte ijsthee, en geven we je meteen wat tips en tricks om zelf ijsthee te kunnen maken (wat makkelijker is dan je wellicht denkt)!

IJsthee heeft een gezond imago vanwege de doorgaans lagere hoeveelheid aan calorieën dan andere frisdrank. Vergeet alleen niet dat het wel onder de frisdrank valt. Frisdrank staat erom bekend relatief veel suikers te bevatten en dat is dan ook het geval voor kant-en-klare ijsthee. Voor onze renners zorgen suikers juist voor een aanvulling op hun koolhydraten behoefte, maar als je wat minder (of geen) uren op de fietst hebt doorgebracht raden we je aan om niet liters weg te drinken van deze verfrissende drank.

"Met zelfgemaakte ijsthee ben je zelf in control"

Jij bepaalt de hoeveelheid suiker én speelt met de smaak

Op rustdagen drinken onze renners eerder een zelfgemaakte iced tea. Doordat je zelf de drank maakt, controleer je automatisch de hoeveelheid suiker én de smaak. Gewone ijsthee wordt namelijk gemaakt van thee extract, maar de basis van zelfgemaakte iced tea is pure thee. Met de thee kan je dan ook al de basis van de smaak volledig zelf bepalen. Vervolgens kan je fantasie de vrije loop krijgen om smaak toe te voegen, zoals met het toevoegen van munt, citroen, fruit of een combinatie daarvan. Hieronder vind je twee recepten om je alvast wat inspiratie te geven!

Recept 1: Zelfgemaakte ijsthee met framboos

Ingrediënten:

  • 1 liter water
  • 6 theezakjes Lipton Groene Thee Fresh Nature
  • Een beetje honing / suiker / zoetstof naar smaak
  • Framboos
  • Munt
  • Ijsklontjes

Bereidingswijze:

  1. Giet kokend water over de theezakjes in een hittebestendige kan, en laat de thee drie minuten trekken.
  2. Haal de theezakjes uit de kan en voeg de framboos en munt toe. Eventueel kan je nog wat honing, suiker of zoetstof naar smaak toevoegen. Laat de thee afkoelen in de koelkast.
  3. Schenk de ijsthee in glazen met wat ijsklontjes en garneer met een schijfje citroen. Zorg ervoor dat je de ijsthee binnen 24 uur drinkt, daarna is de smaak een stuk minder lekker.

Recept 2: Zelfgemaakte kruidenijsthee

Ingrediënten:

  • 1 liter water
  • 2 zakjes Lipton Kruidenthee
  • Ijsklontjes
  • Gemengd fruit / Sinaasappel en limoen

Bereidingswijze:

  1. Giet kokend water over de theezakjes in een hittebestendige kan, en laat de thee vier tot vijf minuten trekken.
  2. Laat de thee een uur afkoelen in de koelkast.
  3. Schenk de ijsthee in vier glazen, samen met de ijsklontjes en het gemengde fruit (of sinaasappel en limoen).

Gerelateerde updates

Food Friday - Zo letten onze renners op hun gewicht

Onze (klassements)renners hebben het optimale gewicht nodig om sneller omhoog te rijden. Lees in deze Food Friday meer over de cruciale rol die voeding daarbij speelt. Sneak peek: geïnspireerd door de Spaanse wegen vertellen we meteen hoe je tapas gezond kan maken!

Lees meer

De reis naar de Vuelta-zege van Primoz

Beluister de mooiste verhalen vanuit het hart van onze ploeg in onze nieuwe #everydayriding podcast

Beluister hier

Food Friday - Deze supplementen zijn belangrijk

Een uitgebalanceerd trainingsprogramma met gezonde voeding is de belangrijke basis in de levensstijl van onze renners, maar voedingssupplementen spelen ook een belangrijke rol. Nieuwsgierig naar het effect van voedingssupplementen, zowel gericht op onze renners als jezelf? Lees dan snel verder!

Lees meer
 /