Team Visma | Lease a Bike komt net tekort in finale Luik-Bastenaken-Luik

Team Visma | Lease a Bike heeft een sterke collectieve prestatie neergezet in Luik-Bastenaken-Luik. Marianne Vos en Riejanne Markus konden de andere toppers net niet volgen op de Roche-aux-Faucons. In de slotfase probeerden ze het gat op de koplopers te dichten, maar dat lukte niet. Vos eindigde zevende, Markus twaalfde. Grace Brown won de wedstrijd.

De achtste editie van Luik-Bastenaken-Luik voor vrouwen kende een indrukwekkend deelnemersveld. Het duurde lange tijd voor de wedstrijd echt openbrak en de kopgroep gevormd werd. Een renster leidde lang de wedstrijd tot er een groep van acht ontsnapte uit het peloton. Alle grote ploegen waren vertegenwoordigd. Namens Team Visma | Lease a Bike was Eva van Agt, in de Amstel Gold Race ook al lang mee in de aanval, vertegenwoordigd.

Op La Redoute brak de kopgroep en moest Van Agt passen. Ze werd even later ingerekend door het peloton, waaruit op de Roche-aux-Faucons topfavorieten Demi Vollering en Elisa Longo Borghini wegreden. Vos leek mee te kunnen maar moest uiteindelijk toch passen. In de achtervolging kwam ze in een groepje met Markus terecht. Samen probeerden ze het gat te dichten, maar ze kregen geen steun van de andere rensters in hun groep. Achter de zes leidsters, sprintten ze naar plaatse zeven en twaalf.

“We hebben als team heel goed gereden”, blikt Vos terug. “Voor ons was het natuurlijk goed dat Eva mee kon schuiven met de grote groep. Op de Roche-aux-Faucons zaten we als ploeg goed gepositioneerd, maar konden we net niet volgen. Riejanne en ik hebben elkaar in de achtergrond wel nog gevonden, maar het gat was te groot”, aldus Vos.

Ook ploegleider Jos van Emden zag dat er enkele rensters sterker waren vandaag. “We hadden er rekening mee gehouden dat het moeilijk zou worden op de Roche-aux-Faucons, maar we hoopten het nadien nog recht te kunnen zetten door te anticiperen. Het plan was om een renster vooruit te sturen in de hoop om zo de Roche-aux-Faucons te overleven en daarna Marianne en Riejanne te kunnen bijstaan. Dat Eva meezat, was dus geheel volgens plan. Helaas bleef haar groep niet lang genoeg voorop.”

"Op de Roche-aux-Faucons zaten we als ploeg goed gepositioneerd, maar konden we net niet volgen."

Marianne Vos

Het klassieke voorjaar zit erop en Van Emden blikt al bij al tevreden terug op de prestatie van zijn rensters. “We waren overal aanwezig, met name dankzij Marianne. Zeker in de Vlaamse koersen heeft zij de ploeg gedragen. Grote klasse dat ze dit nu na al die jaren nog steeds weet te presteren. In de heuvelklassiekers waren we ook in de breedte goed vertegenwoordigd, maar vandaag kwamen we dus net tekort. Die sterkte in de breedte belooft voor de zwaardere etappekoersen die nu gaan komen.”